Bruno Monsaingeon filmet akar készíteni Szvajtoszlav Teofilovics
Richterről. A majd nyolcvan éves zongoristához úgy közelít, mint egy
veszélyes vadhoz. Lassan, nagyon lassan képes csak aprókat haladni felé.
Óvatosan készíti elő a terepet. Azt a terepet, melyet végül nem tudott
uralma alá hajtani.
Richter miután beleegyezik a film elkészítésébe, váratlanul meghal.
Csupán néhány beszélgetés marad fenn a filmrendező és a zenész korábbi próbálkozásaiból. De Monsaingeon olyan értékesnek tartja ezeket a morzsákat is, hogy a zongorista zenei élményeivel kapcsolatos naplószerűen papírra vetett gondolatait összerakta ezekkel a korábban rögzített beszélgetésekkel, megtoldotta egy függelékkel, valamint számos fényképes emlékkel illusztrálva, egy vaskos kötetbe rendezte.
Így született meg az Írások, beszélgetések, mely egyáltalán nem törekszik történelmi tablót alkotni a XX.századi orosz művészélet viszontagságos mibenlétéről, richteri portéhoz is kevés lenne, mégis az anekdotákban sziporkázó zongorista elbeszél mindent, ami művészetének megértéséhez kell.
Kivételes látásmódja érdekessé teszi még a laikus ember számára is a zenét.
Néha tudományos megközelítést éreztem benne, precizitást, tudatosságot; de a bevezető és Richter vallomása is azt erősítették bennem, hogy emellett egy végtelenül érzékeny, művészi finomhangolással megáldott emberrel van dolgunk. Florian Illies 1913 című, nem rég olvasott kötete ugrott be, ahol bőven megtapasztalhatjuk ezt, a művészekre jellemző neuraszténiás érzékenységet.
De Richter sokkal inkább mesél, anekdotázik, és aki ezt kedveli, az nagyon jól fogja érezni magát a könyv olvasása közben.
Egyébként időközben (1998-ban) elkészült a film is, ami hűen követi a könyv tartalmát, sok régi felvétellel és zongoradarabbal kiegészítve eleveníti meg a zenész géniuszt.
Richter miután beleegyezik a film elkészítésébe, váratlanul meghal.
Csupán néhány beszélgetés marad fenn a filmrendező és a zenész korábbi próbálkozásaiból. De Monsaingeon olyan értékesnek tartja ezeket a morzsákat is, hogy a zongorista zenei élményeivel kapcsolatos naplószerűen papírra vetett gondolatait összerakta ezekkel a korábban rögzített beszélgetésekkel, megtoldotta egy függelékkel, valamint számos fényképes emlékkel illusztrálva, egy vaskos kötetbe rendezte.
Így született meg az Írások, beszélgetések, mely egyáltalán nem törekszik történelmi tablót alkotni a XX.századi orosz művészélet viszontagságos mibenlétéről, richteri portéhoz is kevés lenne, mégis az anekdotákban sziporkázó zongorista elbeszél mindent, ami művészetének megértéséhez kell.
Kivételes látásmódja érdekessé teszi még a laikus ember számára is a zenét.
Néha tudományos megközelítést éreztem benne, precizitást, tudatosságot; de a bevezető és Richter vallomása is azt erősítették bennem, hogy emellett egy végtelenül érzékeny, művészi finomhangolással megáldott emberrel van dolgunk. Florian Illies 1913 című, nem rég olvasott kötete ugrott be, ahol bőven megtapasztalhatjuk ezt, a művészekre jellemző neuraszténiás érzékenységet.
De Richter sokkal inkább mesél, anekdotázik, és aki ezt kedveli, az nagyon jól fogja érezni magát a könyv olvasása közben.
Egyébként időközben (1998-ban) elkészült a film is, ami hűen követi a könyv tartalmát, sok régi felvétellel és zongoradarabbal kiegészítve eleveníti meg a zenész géniuszt.
Rengeteg zenedarabot hallgattam meg olvasás közben, ami önmagában is elvarázsolt, és még közel sem értem a könyvvel a kaland végéhez, hiszen Richter jegyzetein is szeretném átrágni magam, legalábbis nagyjából, bár tudom, hogy egy hétköznapi embernek ez óriási falat, jó, ha a tizedével végzek hátralévő életem során.
Hozott pontszám: 5
"Néhány hónapos moszkvai tartózkodás után Arhangelszkbe és Murmanszkba
küldtek. Kalandos, világítatlan-fűtetlen vonatokkal jutottunk el a
frontig és a lövészárkokig, ahol katonáknak és sebesülteknek játszottam.
Az egyik megkérdezte, hogy hívnak, s amikor meghallotta a nevemet,
felkiáltott: „Ugyanúgy hívják, mint a moszkvai Richtert?” Nagyon
fiatalnak látszottam, a koromnál mindenesetre fiatalabbnak, és Richter
az ő számára csak professzor lehetett, nem az a suhanc, aki előtte állt."
"A mi országunkban mindig mindent agyonhallgattak, nem nehéz kitalálni
miért. Apámmal kapcsolatban soha senki nem merte elmondani, hogy
valójában mi is történt. Senki egy szóval sem beszélt a kivégzéséről
-1941-ben agyonlőtték a szovjetek, mielőtt a németek megérkeztek volna
Odesszába. Én csak 20 évvel később tudtam meg az igazságot, mivel mindez
a háború elején történt. Néhány héttel azelőtt jöttem el Odesszából;
Moszkvában éltem, elvágva a szüleimtől. Ez életem legsötétebb fejezete."
Édesanyjával és édesapjával
"Emlékszem, június 27-én röviddel azelőtt, hogy útnak indultunk volna a
Krímbe, ez egyszer tényleg jól játszottam Csajkovszkij zongoraversenyét a
Balti-parti Dzintariban, Riga mellett. Senkit nem engedtem be a
művészszobába -soha nem engedek be senkit-, és egy oldalajtón át
megszöktem. Egy jó kilométert futottam, a parton ledobtam a frakkomat és
beugrottam a tengerbe. Már csaknem egészen besötétedett, igazi
gyönyörűség volt belemerülni a hullámokba. Ez a koncert valóban jól
sikerült!"
"Ezután a turné után, Moszkvába hazatérve, kezdtem pasztelleket
készíteni. Megragadt bennem néhány vizuális benyomás, s egy nap amikor
belefáradtam a gyakorlásba, Anna Ivanovna Trojanovszkaja, Szerov,
Paszternák és Matisse régi tanítványa, akinél gyakoroltam, egy festékes
dobozt adott a kezembe és azt mondta:
„ Ha elege van a gyakorlásból ezzel csináljon valamit!” Így történt , hogy aznap este elcsalt engem a munkámtól. Három napig festettem egyfolytában."
„ Ha elege van a gyakorlásból ezzel csináljon valamit!” Így történt , hogy aznap este elcsalt engem a munkámtól. Három napig festettem egyfolytában."
„Tudja mi a legnehezebb a festészetben? Egy tökéletes kört rajzolni. De
kevésbé nehéz, ha mindkét kezét használja, és egyszerre rajzol két
kört.” (Robert Falk mondta Richternek.)
A zongorán pontosan ugyanerről van szó. A szimmetria! Mindennek szimmetrikusnak kell lennie! Azután még azt is mondta, hogy ha az ember sokáig dolgozik eljön a pillanat, amikor „forrni kezd a víz” és ez a pillanat a lényeg."
A zongorán pontosan ugyanerről van szó. A szimmetria! Mindennek szimmetrikusnak kell lennie! Azután még azt is mondta, hogy ha az ember sokáig dolgozik eljön a pillanat, amikor „forrni kezd a víz” és ez a pillanat a lényeg."
1958, Kijevben
"Az első koncertet Pilzenben adtam. Nem volt siker, minden bizonnyal
azért, mert Oroszországból jöttem. Meg aztán gyárakban kellett
játszanom. A termekben nagy vörös transzparenseket feszítettek ki a
szovjet csehszlovák barátságot dicsőítő jelszavakkal és hasonló
ostobaságokkal. Megérkezvén a koncert helyszínére és látva ezeket az
idétlenségeket, nem bírtam rávenni magam, hogy ilyen környezetben
játsszam; rákérdeztem; „Ez meg mi? Pártgyűlés van vagy micsoda?” A
felelősök összerezzentek, mint a felriasztott verebek. Nem tágítottam:
„Minek aggatták fel ezeket a rongyokat?”
– De hát… az Ön tiszteletére…
-Én nem gyűlés tartok!
Úgyhogy leszedték az egészet."
– De hát… az Ön tiszteletére…
-Én nem gyűlés tartok!
Úgyhogy leszedték az egészet."
A beszélgetések közben készült kép 1997-ből, Bruno Monsaingeon-val
A képek a könyvben találhatóan, kivéve az utolsó kettőt, annak forrása itt.