Sajnos az idővel kapcsolatos szegénységem továbbra is ahhoz vezet, hogy csupán összegezzem a hónap olvasmányait. Most is Szabó Magdával kezdem, egy eddig ismeretlen darabbal találkoztam. Szabó Magda születésének 100., halálának 10. évfordulója alkalmából a Jaffa Kiadó tavaly útjára bocsátotta az életmű sorozatot, amiben helyet kapott ez, az eddig ismeretlen naplójegyzetekből álló könyv is:
Szabó Magda-Nyusziék
Írok pár szót, de csillagozni nem fogom. A naplókat nem szokás, igaz?
Nincs jó napló, meg rossz napló. Ez az írás olyan, amilyen, de legfőképp
sokkal közelebb engedi az olvasót, mint azt megérdemelnénk.
Már a Liber Mortis kötetnél is úgy éreztem, hogy Szabó Magda
jegyzetei egyfelől nagyon érdekesek, másfelől nagyon intimek. Van ebben
valami bizsergető, és ugyanakkor pironkodik miatta az ember. Ennél a
könyvnél feltétlenül szükség van az olvasó részéről egy jó nagy adag
intelligenciára, egy olyan XXL-es adagra. Az írónő olyan mélyre, vagy
nem is mélyre, hanem olyan különleges területre vezet, ahová jogunk
sincs belépni.
Hogyan szerette férjét, hogyan szeretgették egymást, hogyan
babusgatták, nevezgették a másikat. Dolgok, amiknek nem sokan adunk
nevet. Szeméremből vagy szavak hiányában? És hogyan képes a nyelv ilyen
területen utat törni magának, miként ábrázol?
Persze sok más is van a naplókban – anyagi nehézségek, hátráltató
politikai erők, küzdelmek, utazási élmények-, de nem ezek a
legmaradandóbb benyomást keltők, hanem Nyusziék bensőséges kapcsolatának
bemutató részei.
Ha én lettem volna a hagyatékkezelő, én biztos nem adattam volna ki
ezeket az írásokat. Nem mertem volna venni ehhez a bátorságot.
Csabai László- Szindbád, a forradalmár
Tudom, hogy sokakat érdekel, hogy érdemes-e egy sorozatba belefogni, ha
nem ismered az előző részeket? Amikor Csabai László Szindbád sorozatára
gondolok, akkor a válaszom egyértelmű igen. Ebben a kötetben úgy
jelennek meg az előzményre utaló jegyek, mint az bármilyen regényben is,
a jelenhez viszonyított múlt eseményei. Semmiféle döccenőt nem fogunk
tapasztalni.
Az előző évben kiadott kortárs szerzők művei között az egyik
legjobbnak tartom ezt a regényt, amely számos sármjával hódított meg
engem. A legkiemelkedőbbnek az összetettségét érzem. Olyan furfangosan
hálózza be az embert. Nem tudom, hogy tudatos szerkesztés eredménye ez,
vagy személyesen utazásom következménye, de jelenléte egyértelműen
igazolható, akárcsak annak a nyárligeti sorozatgyilkosnak valósága,
akinek alakja lassan lép elő a történet homályából.
Van egy alapvetően sötét tónusa a regénynek, fakó és színtelen,
amiből előtérbe kerül Szindbád, a szibériai száműzetésből hazatért
detektív, a szerelemi elválástól terhelt, magányos farkas. Csabai egy
rendkívül összetett jellemű karakternek adott életet személyében.
Nyárliget és a bokortanyák lakta tirpákok életében rendre felbukkanó
bűnesetek nyomában jár. Nyomozásai által pedig nem csak a gaztettek
leleplezésének tanúi lehetünk, hanem egy társadalomszociológiának is. A
vaskos kötet olvasása közben először azt éreztem, hogy rengeteg mindent
tudtam meg magamról, majd ahogy haladtam egész más élmények kerültek
elő. Ezek arra a bonyolult időszakra utaltak, amikor lehetetlenség volt
jól dönteni bármiben is. Hiszen a történet vége is lassan az 1956-os
évbe érkezik meg, ahol Szindbád meglépi a maga forradalmát.
Az egyetlen bajom a terjedelmével volt, holott pont attól lett jó ez
az egész, hogy ennyi mindent sikerült a szerzőnek egybeolvasztania
benne.
Hozott pontszám: 5
Deme László- Orsi és a tankok
Azt gondolom, hogy
valahogy így kellene, vagy lehetne hozzáfogni ahhoz, hogy elmeséljük az
unokáknak mi történt a megélt múltban. Deme László Orsikáját az 1956-os
forradalom kellős közepébe helyezi, Budapestre, a Corvin-köz verőerébe, a
maga kb. 9 évével, gyermeki nézőpontjával.
Orsi kisiskolás, és semmi sem fontosabb számára, mint az, hogy
bevegyék a fociba a fiúk, meg hogy kifessék végre a bocifoltos
osztálytermüket. Sőt az sem lenne utolsó, ha visszakapnák szeretett
tanító nénijüket. De az időpont valahogy sehogyan sem kedvez ezeknek a
terveknek. Apa is furcsa dolgokat művel, túl sok a megmagyarázhatatlan
dolog. A felszín alatt egyre érezhetőbben lüktet valami, ami kitörni
készül. A szomszéd fiúk felszívódnak, végre beveszik a kislányt is a
focicsapatba, de ekkor az égen váratlan tűzijáték vonja el a
figyelmüket, sőt a kislány sikere láthatatlanná válik, amikor az utcán
megjelenik egy tank.
Szerintem teljesen befogadható a kapott ismeret egy gyerek részére.
Hangulattal és játékkal alakítja ki a szerző ezt a befogadó közeget.
Ráadásul nem is a teljességre törekszik, épp csap egy adagot nyújt, ami
még elviselhető. A tények elferdítése nélkül, de a gyermeki érzékeléssel
egyeztetve mesél.
Hozott pontszám: 5
Varga Bálint-Zsé, meg a haverok
Nagyon kedves kis könyv ez, jó volt olvasni.
Zsigmond, azaz Zsé szüleivel vidékre költözik, hogy egy új,
harmonikus rendben éljék életüket. A valóságban persze minden kissé
bonyolultabb, viszont sokkal szórakoztatóbb is, ahogy ennek Zsé hangot
is ad. A bajsza alatt somolygó gyerek nem retten meg a váratlan
helyzettől, és új haverokat gyűjt maga köré, ahol változatlanul
folytathatja komoly gyerekségét, kardot faraghat, nindzsa képzést
tarthat, sziú indiánokat kergethet. Már rögtön az első fejezet elnyerte
tetszésemet, ahol az egyik gyerek azt bizonygatja, hogy szigetelő
szalaggal bizony mindent meg lehet javítani, ezt az apukájától tanulta.
Frenetikus, akárcsak az értelmiségi szülők gyakorlatiassá válása (?). A
kis Zsé pedig szeretettel fogadja szülei minden próbálkozását.
Kicsit olyan volt, mint a G.Durrell könyvek kisiskolás változata.
Hozott pontszám: 5
Molnár Krisztina- A házicsoki színe
Molnár Krisztina
képzőművész, aki a színekkel érzékelteti mondanivalóját. Így a kötetnek
elválaszthatatlan része, vagy mondhatni fontosabb alkotóeleme az
illusztráció, mint maga a szöveg.
Ha az írott mondanivalót nézem, akkor látható, hogy a szerző egy
csapásvonal mentén, a színeket megnevezve és ahhoz csoportosítva
építette fel mesélni valóját, ami saját gyermekkorát jelenti a romániai
Ceaușescu-diktatúra alatt. Egy-egy szín, egy-egy ahhoz kapcsolódó
életérzés, élmény. Így lesz a szürke a lakótelek, a kék az egyenruha, a
sárga a játékmaci, a barna a csoki vagy a rózsaszín a vágyott baba
megjelenítője a kisgyermek életében. A rövid, egyoldalas leírás a
legtöbb helyen inkább magyarázat, mint mese. Tömör, néha kicsit komor,
mint az akkori gyerekek élete, de azért felcsillan benne a gyermeki
játékosság. Én elviseltem volna több ilyen szikrát. Ami viszont
határozottan ártott a kiadványnak, az a szöveg háttérszíne. Végig
éreztem a könyv nyomasztó hangulatát, de akkor jöttem rá, hogy mi a
bajom vele, amikor fehér színhez értem. Ott minden rendben volt. Bal
oldalon fehér papíron fekete betű, jobbra a hozzá tartozó egész oldalas
Télapó.
A vegyes technikával készült illusztrációkat szeretem, a különböző
minőségű minták figyelemfelkeltőek tudnak lenni. Molnár Krisztina
munkáiról is elmondható ez, mindegyik egy önálló kis alkotás a maga
nemében. (Egy kivételével mind tetszett nekem.) A gyermeki tekintetet
megragadó, és további beszélgetések alapja lehet.
Ez egyébként elmondható a szövegre is, mely egy gyermek számára sok
új kifejezést tartalmaz. (szignó, (ami inkább szignál akar lenni),
felvonó, műszálas, pionírnyakkendő, trikolór, karióka (ennek nekem is
utána kellett néznem), blokk (itt blokkház) .
Kicsit komornak és nyomasztónak érzem így együtt a szöveg és kép
teremtette hatást, de lehet, hogy a fiatalabb olvasóközönségnek jobban
fog tetszeni.
Hozott pontszám: 3/4