Bár a szerző, Csöpel Láma a Magyarországi Karma Kagyüpa Buddhista Közösség Taron élő egyik tanítója, mégis a könyvében leírt gyógyító meditáció nem egy buddhista meditáció, hanem egy tudatépítő módszer, mely az emberiség olyan ősi hagyománya, ami a vallások felett áll. A tudatépítés hagyománya megtalálható a különböző világegyetemekben, ahonnan az időtlen tanításokat megvilágosult mesterek őrzik és adják tovább - ahogyan a szerző ezt a bevezetőben leírja.
A kötetet két nagy egységre osztanám fel, az első egy átfogó bevezetést, a második pedig a gyógyító meditációk gyakorlatait tartalmazza. Bár az olvasó, aki a gyógyulásra vágyik, alig várja, hogy eljusson végre magukhoz a gyakorlatokhoz, mégis azt mondom, hogy az első blokk sokkal nagyobb odafigyelést érdemel, mint úgy általában a bevezetések.
Ez a bevezetés egyrészt arról tanít, hogy mit tapasztal meg az ember meditáció közben. Milyen akadályokba, nehézségekbe ütközünk úgy általában, függetlenül attól, hogy milyen céllal vagy lelki indíttatásból lép erre az ösvényre. A meditáció alapjait taglaló fejezetekben már elindul az olvasóban egy tudatosulás, hiszen valamiért kezébe vette ezt a könyvet, van benne egyfajta bizalom. Erre a személyességre szükség is van, hiszen teljes mértékben önmagunkkal kell dolgoznunk, ugyanakkor ahhoz, hogy eredményt érjünk el, hogy az áhított cél felé elmozdulhassunk, ahhoz már kőkemény munkára lesz szükségünk. De ez nem egy rideg, mechanikus módszerszerű alkalmazást jelent, hanem egyszerre jelenti az elmélyülés szükségességét, önmagunkkal történő munkát, és a következetes gyakorlásokat.
Aztán a bevezetés a gyógyításra tér ki. Ahogy azt a cím is kijelenti a meditációval, tehát a tudattal gyógyítunk. No, de mi a gyógyulás és mi a betegség? Ezen a helyen lép be egy olyan fajta gondolkodás, ami teljesen eltér a mi általános vélekedésünktől. Azt írja Csöpel Láma, hogy:
"A gyógyulásról általában az a fogalmunk, hogy különböző anyagokkal gyógyítjuk magunkat. Az egészségről és a betegségről az általános elképzelés az, hogy a testhez tartozik. A tudatépítés hagyományában azonban, a testet, a tudatot és a test környezetét, tehát a világot, amelyben élünk, nem választjuk szét, hanem elvághatatlan fontosságnak tekintjük. Ebben a folytonosságban energiák működnek, amelyek mindent áthatnak. "
Az energiák,melyekről a szerző beszél elengedhetetlen részei az egészségről szóló tanítás elfogadásának. Talán itt éreztem azt, hogy ő már eléggé egyértelműnek veszi, hogy mindenki eljutott a belátás ennek a fokára. Minden esetre, akinek ez nehézséget jelentene, annak is fog működni a meditáció, mégis ajánlanám, hogy próbáljuk meg átgondolni, átérezni az energiákról szóló kijelentések fontosságát.
A munkánk négy lépésből épül fel; a betegség tényének elismeréséből, a betegség okának megkereséséből, módszerek alkalmazásából és a gyógyulásból. Más szóval fel kell ismernünk a szenvedés tényét, meg kell szüntetni az okát és ellenszert kell használnunk. A négy nemes igazság fog segíteni ebben a folyamatban minket, amiről szintén olvashatunk itt a bevezetőben. Így jutunk el annak belátására, hogy mindennek kulcsa a tudat. Csak úgy elszórva, a 29 oldalon jelenik meg először az az igazság, amivel átvitt értelemben már találkoztunk, de így a maga egyszerűségében rejlő erővel én még nem. Vagyis azzal, hogy tudatunk valódi természete nyugalmas, nem kell megteremtenünk ezt az állapotot, nem kell megszületnie, mert ez mindig is bennünk van. Alapjában véve egészségesek vagyunk. Ebből a harmóniából való kibillenés maga a betegség állapota. A gyógyító meditáció működése tehát azon alapul, hogy egészségesek vagyunk, és ezzel az erőforrással kell kapcsolatba lépnünk. Rövid, de nagyon szíven ütő igazságokat kapunk oldalról oldalra; boldogságról, a jelenben való megélésekről, megbetegítő energiákról. Minden a felébredés állapota felé sodorja azt az embert, aki meg meri lépni, hogy a hétköznapi tudatállapottól elszakad. Nem olyan könnyű ez, hiszen hosszú évtizedekig éltünk ebben, itt alakítottunk ki túlélési stratégiákat (amikről a pszichológusaink is tudnának mesélni), és valahogy csak eltengettük magunkat. A betegség viszont a hétköznapi tudatállapot szintjén játszódik le -írja a szerző.
Láthatjuk, hogy egy teljesen más szemlélettel találkozunk, mint a nyugati orvoslásban. Aki áttér magukra a feladatokra, az tapasztalni fogja, hogy a meditációs gyakorlatok egyre összetettebbek és egyre nagyobb hatás kifejtésére hivatottak. Az első meditáció három gyakorlatot tartalmaz, a második pedig hetet. Tematikailag a meditációk gondolatsorát a szerző részletesen kibontja, majd rögtön utána egy vázlatos összegzést is ad róla, hogy ne kelljen mindig végigolvasni az egész kifejtést. A gyakorlati részéről nem szándékozom írni, az kimerítené ennek a fórumnak a kereteit. Viszont a kötet végén Csöpel Láma beszerkesztett még néhány részletet abból, amit ezzel a tanítással kapcsolatban kérdezni szoktak tőle, hiszen rendszeresen vezet ilyen gyógyító meditációkat. Tetszett, hogy a provokatívnak ható kérdéseket sem hagyta ki, tudása szerint válaszolt rá.
A szerző írói stílusa a szóbeli előadásokhoz hasonlatos. Energikusan, pergően közvetíti tanításokat, nem magyarázza túl, ezért alapos részletezésekre és magyarázatokra ne számítsunk. Egy gyakorlati könyvhöz tudnám legjobban hasonlítani. De aki pontosan azért olvas bele ebbe a könyvbe, hogy elsajátítsa a gyógyító meditáció technikáját, az talán pont nem is erre a mélységre vágyik.