2022. március 14., hétfő

Csíkszentmihályi Mihály, Reed Larson - Kamasznak lenni

Kamasznak lenni nem olyan egyszerű dolog ám. Mindannyian emlékszünk a saját serdülésünkre, láttunk egy s más dolgot, és azt is tapasztaljuk, hogy azóta mekkorát változott a világ. Nagy kérdés, hogy vannak-e olyan, mondjuk úgy állandónak mondható jellegzetességek, vagy minden esetleges? A másik, számomra izgalmas kérdés, hogy ebben a kifordult világban hol van a határ a normál és a patológiás serdülés között. Az átlagos kamaszkorát élő mai tini húsz éve jó eséllyel egy gyermekpszichiátriai osztályon kötött volna ki. Szenzitívek, sérülékenyek, mire belépnek ebbe az időszakba, tele vannak családi és személyes traumákkal. Mégis gyönyörűek. 

Csíkszentmihályi Mihály és Reed Larson 1977 április és májusában egy  nagyszabású kutatást vezetett az Egyesült Államokban, a Belmont Gimnáziumban. (Ez egy álnév, valójában nem tudjuk, hol) Nyolcvan önkéntes diákot, fiúkat és lányokat vegyesen kiválasztottak a vizsgálathoz, hogy reprezentatív mintát állítsanak össze. Alsó és felső középosztálybeli lakóövezetből egyenlő arányban igyekeztek válogatni. Hetente 5-15 diák vett részt a munkában, ők magukon hordtak egy csipogót, és ezen kívül kiegészítő interjúkat adtak.  Maguk a kutatók ott voltak az iskolában minden nap, de így is akadt nehézség bőven, erről is olvashatunk a kötet végén. 

De mire is voltak kíváncsiak Csíkszetmihályiék?  

Az első felvetett kérdés az volt, hogyan válhatnak kiábrándult felnőttekké azok a magabiztos gyerekek, akik elementáris erővel vetik bele magukat az életbe?  Azt feltételezik, hogy ennek okát a serdülőkorban, a 12-19 év közötti időszakban érdemes keresni. A sorsformáló éveket vizsgálták tehát számos szempontból. Milyen a tinédzserek világa, milyen az a belső érzésvilág amiben lenniük kell, milyen hullámvölgyeket kell megélniük. Majd a kapcsolatokat vették górcső alá. Családi és társas kötődéseket, a tanulással és figyelemmel kapcsolatos témákat. 

Azt hiszem, hogy leírhatatlan mennyiségű apró zugba lestek be. Motivációk, boldogságkeresés, siker és kudarc, harcok, megküzdések, szabadidő, értékek, felnőtté válás.  Ebben a mérhetetlenül gazdag anyagban mindenki megtalálja azt, amit tudni szeretne róluk, miközben saját életünkre is reflektálhatunk. Az identitás kialakítása vagy megszületése egy rizikós, egyben varázslatos folyamat. A tanulmány minden gondolata aranyat ér. 

Talán pont ez a gazdagság az, ami viszont az átlag olvasót eltántorítja. Jómagam is másodszorra vágtam bele az olvasásba. Először megjelenésekor, az akkor épp kamaszlányom megértésének okán, most pedig szakdolgozatíráshoz vettem elő. Az olvasási cél különbözősége miatt az élmény is más volt. Házi használatra összességében túl sok, viszont szakmai szinten -megérteni a korosztályt- stabil hátteret ad. Sokszor a tanár oldaláról is láttat helyzeteket, ami abban segít, hogy nem engedi szélsőségesen eltolódni a nézőpontot, nem csúszik a totális empátia felé. A nyelvezete is erősen szakmai, ami ront az  egyszerű érdeklődő olvasási élményén:

" A futball, a zene, a tánc, a barátok, olyan pszichikus disszipatív struktúrák, avagy áramlattevékenységek, amelyek kifejezetten a negentropikus élmények megteremtésére szolgálnak..." (317.oldal) 

Nos, igen. Sokszor nehéz átverekedni magunkat az összegzéseken, bár a sok eset és élmény ellensúlyozni próbálja ezeket. 

Mondanom sem kell, hogy Csíkszentmihályi arra vezeti ki kutatását, hogy a fejlődés legjobb közvetítője kamaszkorban is az áramlat (flow) élményekkel járó tevékenység. Ezek az áramlatélmények bizonyítják, hogy érdemes élni, ebben a  minőségben jöhet létre a növekedés. Az utolsó oldalak pedig eligazodást adnak abban, mik azok, amik segítenek a rendeződés megvalósításában. A készségek és a kihívások közti egyensúly megtartása pedig nekem adott támpontot a saját témámban. 

A kötet kitűnő, alapos és hiánypótló a témában, szerintem érdemes vele megküzdeni. Minden oldalon kincseket találtam. Messze nem tudtam annyi időt szánni a kötetre, mint kellett volna, szóval lesz ennek még folytatása nálam. 

Mindenkinek ajánlom, aki szeretné még jobban megérteni a kamaszok belső folyamatait, szeretne még eredményesebben dolgozni velük, kipróbálná, milyen más utak is léteznek. 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése