Gyurkovics Tamás a Migrénnel számomra megteremtette a Mengele bőröndje című könyvének ellenpontját. Tükörképét? Ahogyan tanúi lehetünk a "Halál Angyalának" minden lelkiismeret-furdalást nélkülöző dél-amerikai bujdosásának, úgy a Migrénben láthatjuk, hogy Spielmann Ernő egy pillanatra sem tud szabadulni tettei súlyától. Pedig hol van az ő vétke Mengele tetteihez képest? Egy megnyomorított élet örökös migrénes görcsében, egy besötétített szoba legmélyén járunk, ahonnan az olvasó is csak fejét fogva távozhat.
Spielmann Ernő azoknak a fiú ikergyerekeknek a "Zwillingsvater"-ja, akiket Josef Mengele maga választott ki kísérleteinek célcsoportjául. Bár maguk az orvosi kísérletek szörnyűek voltak, de ezeknek a kicsiknek mégis jobb sors jutott, mint az Auschwitz-Birkenau táborba került többi gyermeknek. Spielmann meg is tesz mindent értük, sőt akiket lehet bevon ebbe a kiválasztott csoportba, vásárra viszi a bőrét, hogy minél több magyar zsidó gyermeket megmentsen. A láger felszabadítása után magára vállalja a negyven gyerek hazahozatalát. A megerőltető téli út cseppet sem egyszerű. A vonatok nem járnak, a sínek lefagytak, az élelmezés szinte nem is létezik és hol a tífusz, hol a tetvek kínozzák a csapatot. Az egész küldetés reménytelen.
Spielmann Ernő egy külső szemlélő számára számos hőstettet hajtott végre, de önmagának nem tudott megbocsátani azért, hogy nem védte meg a tábori ikreket, a rábízottakat a bántalmazásoktól. Egész életét örökös bűntudatban élte le. Folyton azt várta, hogy mikor állítják a vádlottak padjára. Az életben maradottak bűnhődésében tengette napjait, ennek kivetülései lettek az egyre erősödő fejfájási rohamok, melyek lassan elviselhetetlenné tették a férfi életét. Csak ekkor meséli el feleségének, hogy milyen szerepet töltött be a táborban. Bár látszólagos nyugalomban élnek Izraelben, de az események kicsúcsosodnak, amikor Jeruzsálemben megkezdődik Eichmann pere, az évszázad pere. Spielmann arra számít, hogy őt is megtalálják, rájönnek tetteire és a vádlottak padján fog kikötni. Egy ilyen horderejű dolgot nem is lehet elfelejteni.
A regénynek van egy magyarországi szála is, mely először picit váratlanul ugrott elő, aztán lassan, a regény vége felé helyére került, de még így is kicsit erőltetett lett számomra. Pedig önmagában megérne egy külön regényt.
Ez a szélsőség ugyanolyan hajmeresztő, mint a „Mengele bőröndjében” alakot öltő, minden bűnösség tudata nélkül élő menekülő orvos. Már-már groteszk ez a két figura. Természetesen, mire Spielmannal végigjárjuk a maga kálváriáját, mély empátia alakul ki bennünk, s a kezdetben kissé szenvtelenül ábrázolt ikerfiúk „kápójának” sorsa nagy hatással lesz mindannyiunkra.
Gyurkovics Tamás megközelítése nagyon tetszett. Szépen egyensúlyoz a regény a józanság és az összetett érzések között. Van a kötetben egyfajta higgadtság is, de a lapok előrehaladtával mégis részeseivé tudunk válni az eseményeknek. Külön örültem, hogy nem akart a szerző manipulálni a gyerekek kínzásának mibenlétével, halványan, már-már leegyszerűsítve mutatja be a lágerbeli életüket.
A kortárs magyar irodalom egy fontos darabjával találkozhattam. A Migrén önálló olvasásra is alkalmas, de én erősen ajánlom mellé „Mengele bőröndjét”, mert a kettő valahogy együtt még jobb.
Hozott pontszám: 5
Gyurkovics Tamás
Fotó:
Draskovics Ádám
"Aki túlélte, az ártatlan nem lehet, a bűnösség vélelmét kéretik a tanú esetében is figyelembe venni!"
"Évek óta és kedélyes nyíltsággal tervezgetik, hogy egyszer továbbállnak
innen, nagyobb otthonba és talán új szomszédságba költöznek, ahol az
élet máshogyan van kikeverve a múlt, a jelen és a jövő színeiből, mint
itt, ahol az ember hiába elegyíti a paletta színeit, a hétköznapok
árnyalatát végül mindig a múlt határozza meg; a tábor szürkéje."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése