2019. június 5., szerda

Merítés-díj

A Merítés-díj a legnagyobb olvasói közösség, a moly saját irodalmi díja.

Már a wikipédián is szerepel a szócikk.

9 évvel ezelőtt, amikor regisztráltam a molyra, nem is értettem ezt az egészet, csak információt kerestem egy könyvről. Aztán egyre sűrűbben dobott a kereső erre az oldalra, muszáj voltam megismerkedni a jelenséggel. Alapjáraton kezdtem az egészet, csak bejelöltem mit olvasok éppen. Aztán elkezdtem várólistára pakolni a köteteket, amiket olvasni tervezek. Készítettem a kívánságlistámat, ahol olyan könyvek szerepelnek, amiket szándékomban áll megvenni. Tematikus polcokat hoztam létre, néha egy-egy verset is bekarcoltam, olvasásos kihívásokon vettem részt. Egyre színesebbé vált minden, kialakult kinek a véleményére adok és hasonlók. Látványos jelenség volt szembenézni azzal, mi minden fordul meg a kezemben egy év alatt. Kezdetben elbűvöltek a számok is. Persze tényleg klassz látni azt, hogy érdemes volt drága tanítóimnak megtanítani olvasni engem (Köszönöm Emmi néni!), de a láthatatlan, úgy mond járulékos hatásokat is élvezni kezdtem. 
Egyik ilyen járulék volt, ami felettébb boldoggá tett, hogy felkértek három irodalmi kategóriában (a négyből), hogy zsűrizzek könyveket a Merítés-díjhoz. Megtiszteltetésnek tartottam, és két kategóriát el is vállaltam. A feladat mindig ugyanaz, az előző naptári évben megjelent magyar szerzők műveit kell elolvasni a kategóriában, a lehető legtöbbet, és pontokkal értékelni. Persze ez mind titkos, egészen addig, amíg a zsűri értékelése alapján az időszak végén meg nem jelenik a TOP 10 kötet névsora. Minden kategóriában két Merítés-díj lesz kiosztva, az egyik a zsűri véleménye alapján, a másik a közönségszavazatok alapján. Tehát, aki szeretné tudni, hogy melyik az a tíz legjobb könyv, amit érdemes minden évben elolvasni, annak melegen ajánlom, hogy nézze meg ezeket a listákat. Azért tartom a legrelevánsabb irodalmi díjnak ezt, mert itt a valós olvasói közönség szavaz, általában mindenféle egyéb érdek, befolyásoló tényező nélkül. Ráadásul a köteteket, ezen a fórumon olvassák el legtöbben szavazás előtt. 
Jövőre már csak egy kategóriát vállaltam el, mert tényleg iszonyú mennyiségű könyvvel kell számolni, és nem maradt időm azokra, amiket csak úgy magam miatt szerettem volna elolvasni. 
De miért is írtam ezt le?
Egyrészt, népszerűsíteni szeretném a MOLY oldalt, akiket becsábítottam eddig, azok fantasztikus élményekről számoltak be. Új kapcsolatok, közösségek, barátságok, megszerezhetetlennek tűnő kötetek begyűjtése, és ezt most hosszan sorolhatnám. 
Másrészről pedig itt van a négy kategória TOP 10-es csapata. Illetve egy kivétel akad, azt majd a végén...

1. Magyar széppróza kategória 2018-ban megjelent legjobbjai


Itt tudtok olvasni róla!  Szavazni is lehet az aktív, regisztrált tagoknak.

2. Magyar gyermekirodalom kategória legjobbjai


Erről pedig itt olvashattok. Természetesen szavazni szintén lehet!

3.Magyar líra kategória kiválasztottai


Bemutatót találhattok róla itt. Szerintem ez a legnehezebb feladattal bíró csoport.

4.Magyar ifjúsági irodalom legjobbjai
 Nos igen, ez csak holnap jelenik meg.  :)

Amíg izgultok, hogy ki került be a bűvös tízes csapatba, addig nézzétek meg, hogy ki nem. A beharangozó karcok erről szólnak:
1. Beharangozót itt találjátok https://moly.hu/karcok/1284336
2. Beharangozót itt találjátok https://moly.hu/karcok/1284888
3. Beharangozó  pedig:          https://moly.hu/karcok/1285371


"Akár hiszitek, akár nem, a 2018-ban megjelent ifjúsági irodalom listáján 37 könyv szerepelt, akárcsak tavalyelőtt. Ha most, a harmadik beharangozóban elárulom, melyik az a további öt kötet, ami nem jutott be a TOP 10-ben, az olyan, mintha már a legjobbakat is kikotyognám. Azért remélem, hogy marad még leleplezésre váró titok! Mert titok az mindig van valahol…
kötete ezt kitűnően igazolja. A Panthera harmadik része megkövetel egy rövid ráhangolódást, @katen szavait idézve: „Nekem kissé nehezen indult ez most, pedig olvastuk az előző két részt, mégis kellett vagy 100 oldal hogy beinduljon a történet, helyére kerüljenek a szereplők. Utána viszont nem volt megállás, sodortak az események, izgalmas kalandok.” A küldetés gondolata ebben a könyvben is fontos szerepet tölt be, talán ezért is válhat a sorozat sokak kedvencévé. Küldetése mindenkinek van, jó, ha ezt minél előbb átérzi az ifjúság. @Gelso az „Izgalmasabb, pörgősebb, alig bírtam letenni, lehetőségeimhez képest gyorsan végigolvastam.” értékelés mellett azt is nagyra becsülte, hogy „jó pár éve tartó olvasásom folyamata során talán ez az első kötet, amin nem a torkomon erőszakkal lenyomva-leszuszakolva éreztem a különcség különféle formáira történő figyelemfelhívást, és azoknak mintegy kötelező elfogadását az olvasó részéről.”
Titkokban nincs hiány Wéber Anikó könyvében sem. Ádám, a kötet főszereplője, akinek furcsa szokása, hogy imád háztetőkön ugrálni, egy Erőd nevezetű iskolába kerül. A zárt intézmény világa lehetőséget biztosít számára, hogy egész más mélységekig jusson el mind magában, mind az intézményben. A különleges könyv a leginteraktívabban próbálja bevonni olvasóját, a főszereplővel együtt dönthet, hogy melyik utat választja, és aszerint lapoz. @dtk szerint is: „Annyira más ez a könyv, mint egy szokásos ifjúsági regény!” @Hintafa is osztja ezt a nézetet: „Nehéz témát dolgozott fel, ügyesen, titokzatosan, izgalmasan. Nekem nagyon tetszett…” @kisboszorka ugyanígy érzett: „Nagyon érdekes és érzékeny témával foglalkozik a könyv, amiről többet nem árulnék el, mert szerintem nagyon jó így, hogy csak később esik le, miért és kiért is van az Erőd.” A könyvhöz egy szavazás is kötődik:
https://moly.hu/szavazasok/zuhanorepules-valasztasa
Az Iskolák Országos Versenyének hatodik napjától folytatódik, a már első részben (Leiner Laura: Ég veled ) megszokott izgalmas viadal. @Oláh_Zita úgy véli, hogy „Minden szempontból jó történetet olvashattam, a feladatok izgalmasak, és a szereplőkről is egyre többet megtudhattunk. Épp ezért a jól elejtett viccek és nevetések között mélyebb bepillantást nyerhettünk Hanna anyukájának elvesztésébe, és a gyász szívet markoló pillanataiba.” Jómagam is hangsúlyoztam, hogy „De nem csak a feladványok miatt olvastatja magát a könyv, hanem érdekes konfliktushelyzetekbe is kerülnek a szereplők.” Nem is kérdés, hogy „Egy szó mint száz, várom a következő kötetet, tűkön ülve…” mondja ki mindannyiunk nevében @Oláh_Zita.
Az elsőkönyves, fiatal szerző nagyon nehéz témát választott könyvének témájául, az anorexiát. Mindannyian egyetértettünk abban, hogy erről beszélni kell. @Hintafa úgy véli, „Talán az sem áll messze a valóságtól, hogy a könyv egyfajta terápiás célt szolgált, utógondozás a szerző részéről. És ez részemről teljesen rendben is van.” Az anorexia elég sok árnyalatát megismerhetjük a kötetből, de kell hozzá egyfajta érzékenység is, ahogy @Oláh_Zita írta: „Számomra ez a regény legmeghatározóbb mozzanata, hogy mennyire sérülékenyek vagyunk mi emberek.” A témában való érzékenyítésre mindenképp alkalmas a Pulcsiban alszom, de a felnőtt korosztálynak is meglepő lesz. „Az olvasás közben rájöttem, hogy a magam és a gyerekeim érdeke is, hogy ne feledjem el, milyen volt gyereknek és tininek lenni…” írja róla @kisboszorka. Ne féljetek kézbe venni, bíztat minket @PTJulia: „Örülök, hogy normális kiutat, kiutakat kínál, és nem lesz tragikus felhangja. Remélem, sok kamaszhoz eljut ez az olvasmány, meg nem ártana, ha jópár pedagógus is a kezébe venné.”
Klasszikus kérdéssé válik lassan az, hogy a gyerekek hogyan is lesznek képesek túlélni a nyarat internet nélkül? Ilyen nehézséggel kell megküzdenie Kendének, akit szülei egy különleges fejlesztőtáborba küldenek. A tanulási nehézséggel küzdő fiúcska nyara kalanddal, nyomozással és izgalmakkal teli, talán ezért is tetszett többünknek a könyv.
„Érzékenyítő könyv… Vannak benne -szerintem- jó ötletek a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek…” írja róla @bagie. Ezt erősíti @meseanyu véleménye is: „Jó a stílusa, érdekesek voltak a feladatok, izgalmas volt a nyomozás.” Olvassátok végezetül @PTJulia gondolatait a kötetről:
„A probléma, amire felhívja a figyelmet, égetően fontos: meg kell oldani azt, hogy a tanulási nehézségekkel küzdő diákoknak nem menjen el nagyon hamar és örökre a kedve a tanulástól! Szóval Denevérvirág-tábort mindenkinek, akinek szüksége van rá! Sőt! Denevérvirág-programot az iskolákba!”
De ti még csak véletlenül se kapcsoljatok offline módba, mert holnap végre megtudhatjátok @CsakSimánDorka -tól, hogy melyik az a tíz kötet, ami bejutott a legjobb 10-be!"



1 megjegyzés:

  1. Élmény volt a kezdetektől 4 éven át zsűrizni, de valóban nagy teher és fárasztó is tud lenni. Már egy éve én nem zsűrizek, bár ettől függetlenül is sok hazai szerzőt olvasok. Jó közösségi élmény volt, azért kicsit hiányzik még. Változatlanul izgatottan figyelem őket és a végeredményt.

    VálaszTörlés