2019. május 14., kedd

Krasznahorkai László - Ornan Rotem - Manhattan-terv

Már az elmúlt évben olvastam arról, hogy Krasznahorkai László készül megírni ezt a könyvet. Először tulajdonképpen a Guardianban jelentek meg gyönyörű fekete-fehér képek Orman Rotemtől, ezeket láttam. Berlinben, egy vacsora alkalmán találkozott egymással a páros, ahol Krasznahorkai elmesélte, hogy egy évre a New York Public Library ösztöndíjasa lesz, és Herman Melville, a Moby Dick írójának nyomába fog szegődni. A fotós felajánlotta, hogy elkíséri az írót. Kettőjük munkájának gyümölcsét élvezhetjük, ha kezünkbe vesszük a kötetet. 

A nyájas olvasó követheti Orman Rotem fotóin keresztül Krasznahorkai Lászlót, aki  szedegeti a morzsákat Malcolm Lowry után, aki követte Herman Melvillet. Így épül fel valami, amit nevezhetünk Manhattan-tervnek. A könyv Krasznahorkai naplójegyzeteit tartalmazza, lazán szedve, szellősen, ahogy áramlanak az emberben a gondolatok. Személyes, szellemileg izgató munka ez. Belső kalandozás, egy kutatómunka pezsgésével, mely inkább a  sikerekre, mint kudarcokra koncentrálva képes jó hatást gyakorolni a legvégső láncszemre, az olvasóra. Önmagában is kellemes olvasmány, de attól válik igazán naggyá, hogy lehetőséget ad arra, hogy bárki beálljon a sorba, és hozzáadja a maga melville-i redőjét. 
Bár az egész könyv nincs száz oldal fotókkal együtt, nem feltétlenül szalad át az emberen. 
Természetesen ösztönzően hat Melville Moby Dick kötetének újraolvasására, de a "valóság béklyói nélküli" építész,  Lebbeus Woods  után is keresgettem, és Malcolm Lowry is kimaradt nekem. 

A Manhattan-terv viszont hiányt hagyott bennem, úgy olvastam volna még tovább! 

Hozott pontszám: 4/5 

Mindenképp nézzétek meg ezeket a képeket!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése