2020. március 28., szombat

Porter, Max - A bánat egy tollas állat

Kiszámíthatatlan, hogy kire, milyen hatást gyakorol majd ez a könyv. A legszélsőségesebb vélemények is bőven beleférnek a megítélésébe, és teljes mértékben igazat lehet majd adni az összes megnyilvánulásnak. A bánat, a gyász, vagy ahogy Max Porter könyvében alakot ölt, a kieresztett varjú útja kiszámíthatatlan. Bármerre lecsaphat, belevájhat  húsunkba és lelkünkbe, lényünkbe csimpaszkodhat, szemében rég elfelejtett emlékek tükröződhetnek, szárnyának suhogásával mindenről leverheti a port. 

Ez történik Apával és a Fiúkkal, amikor a fiatal családanya meghal. Hogyan lehet feldolgozni ezt a tragédiát? 
Három fejezet, a gyász három mérföldköve. Varjú, Apa és a Fiúk hangja szól felváltva. 
Az első egység az olvasó számára szinte felfoghatatlan, azt az elkeseredett tébolyszerű állapotot tükrözi vissza, amin a család legelőször keresztülmegy. Fájdalommozaikok, értelmetlenségek, egy madár csapdába esett vergődése jellemzi ezt a traktust. A megszemélyesített bánat varjú alakjában életük minden napjának része. 

"Madártollak az ujjaim között, a szememben, a számban, alattam tollas függőágy, mely fél méterrel a járólappal borított padló fölött tart."

A madár hangja, tekintete, jelenléte mindenhol érezhető.
Aztán lassan áttérünk a második részre, A fészek védelmezése egységre, ahol funkciójában próbál visszaállni a családi egység. Az Apa egyre inkább apa próbál lenni, a Varjú lassan hallgatni kényszerül. De a csendbe az emlékek is egyre sűrűbben lopakodnak vissza. Szerelmük története, összetartozásuk, barátságuk és emellett a folytonos hiány megélése. A könyvnek talán ez a legsúlyosabb része, mert már elég tisztán beszél a veszteségről, amit kényszerülnek átélni. Itt az olvasó már jobban találva érzi magát, mert kinek ne kellett volna megtapasztalni egy szakítást, egy halált vagy lehetőségeinek, reményeinek szertefoszlását. Hogyan tűnnek elérhetetlen messzeségbe  vágyaink? A család állapotának hullámzását a Varjú sűrűsödő visszatérte jeleníti meg. 
Míg a harmadik fejezetben, A Távozási engedélyben a Varjú, csak a legelején és a végén kap egy-egy  rövid szerepet. Alakja fokozatosan tűnik el, madárrá halványul,  Apa és a Fiúk megtanulnak az örökös hiánnyal élni. Nem lehet úgy tenni, mintha ez ne történt volna meg. Az ő életük most már ilyen, de ez nem jelenti azt, hogy a lenyomatot hagyott veszteséggel, ne tudnának továbblépni: 

"Össze kellene bútoroznod egy helyes fiatal valakivel, akinek bejön, hogy mostohaanyunak szólítják." 

Nagyon tetszett ez a mondat, mely kifejezi, hogy valaki számára szerethetők maradunk összetörtségünk, veszteségeink, nyomorunk ellenére.  A Varjú madárrá semlegesül, és egy méltó végső búcsúval zárul a kötet. 
Talán itt, a legvégén érezhető át leginkább az a gyöngédség, amit a szereplők nem tudtak magunkból kiengedni az évek alatt. A könyvben megjelenő trágárság, néha kicsit vulgáris kifejezések szolgáltak annak eszközéül, hogy ne hatalmasodjon el rajtuk a gyengédség, megmaradhassanak a kemény, mindent elviselő férfiak szerepében. Így, ezzel a szerelmi vallomással és elengedéssel viszont megtörtént a megbékélés, és ez a legfontosabb.

Nagyon kemény témát választott Max Porter  első könyvének témájául. Ezzel a jelenséggel mostanság egyre gyakrabban találkozunk. Kicsit terápia is az írás, ami jó, ha beváltja a hozzáfűzött reményeket. Aki kellő bátorságot érez magában, elkísérheti őt erre az útra, szerintem kivételes élményben lesz része. Nekünk egy-két óra az életünkből, de a szereplőknek három év küzdelme ez az átváltozás. Az allegorikus, versszerű megközelítés mindenképp utaztatja a lelket, és pont annyira foglal le magának, amennyire beengedjük magunkba. 

(Magunkban olvassuk, és biztosítsunk magunknak utána egy kis csendet!)
Hozott pontszám: 5





"Olaj, ha jobban megnézed, sár, ha jobban
megnézed, homok, s selyemmé iszod az iszapot.

Annyira hiányzott, hogy egy harmincméteres
emlékművet akartam emelni neki puszta kézzel.
Nézni akartam, ahogy a Hyde Parkban hatalmas
kőszéken ülve élvezi a kilátást. Minden arra járó
érezhetné, mennyire hiányzik nekem. Hogy
mennyire fizikai ez a hiány. Annyira hiányzik,
mint egy hatalmas arany herceg, egy koncertterem,
ezer fa, egy tó, kilencezer busz, egymillió autó,
húszmillió madár és még sok minden más.
Az egész város az ő hiányzása nekem.


Pfuj, mondja Varjú, ezt a hűtőmágnes-szöveget!"

"Mások vesztesége és fájdalma felfoghatatlan számunkra, mégis azt akarom, hogy próbálkozzanak."

"Van a bánat, és van a nem praktikus megszállottság."

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése