2020. március 3., kedd

Szeifert Natália - Mi van veletek, semmi?

Két harmincas éveinek közepén járó magyar srác, Pók és Grafit történetét ismerhetjük meg Szeifert Natália könyvéből. Teljesen behatárolt térben, Budapesten a nagykörút környékén, és pontosan tudható időben a 2011 és 2016 közötti nagyjából öt évben járunk. Tetszett, hogy bár  ennyire precízen megadottak a paraméterek, a figurák karnyújtásnyira vannak tőlünk, mégis történetük egy teljesen tökéletes, általános látlelet társadalmunk egy bizonyos rétegéről.

Grafitot éppen kidobta a barátnője, az utcán szedegeti cókmókját, amikor belebotlik Pókba, aki egy verekedésen van túl, ahol fogát  vesztette. Pók felajánlja a másiknak, hogyha nincs hova mennie, jöjjön hozzá egy éjszakára. Az egy éjszakát még sok másik követi, a két férfi valamilyen láthatatlan érdek vagy lustaság miatt együtt marad. Grafit azt a szárnya vesztett művészpalántát testesíti meg, aki jobb híján rajztanári állásból tengeti életét, amíg fel nem mondanak neki. Majd a vásznon próbálja megjeleníteni belső hangját, ami ismét csak kudarcra van ítélve. De mit is mutatna meg? Grafit olyan semmilyen. Sodródó, nem érdekli igazán semmi, a méla közönyben dagonyázik, amiben kitűnően elvan.  A bemutatott öt év alatt egyetlen önmagából induló kapcsolata nem lesz. Nem keres barátnőt, nem mélyed el semmiben. Egy szürke fogaskerék lesz a gépezetben, ami egy időre Pókhoz köti. Pókhoz, aki szintén valami lápos nihilben csücsül. Nem kifejezettem legális, de mindenképp egyszerű munkát végez. Némi  megfigyelés, terjesztés és hasonlók. Nem kell megszakadni, a pénz meg rendesen csordogál. Nagy igényei nincsenek, jól elvan. Törzshelyükön a Mexikóban találkoznak a többi szereplővel, korunk ugyancsak tipikus figuráival; Évával, Krisztával a pincérnőkkel, Jégermiszterrel, Somával, Sacival, Zizivel és Barnival, Nonstop Sanyival és persze Leveles Lacival, akinek szállóigévé váló kérdése adja a könyv címét: 
"Mi van veletek, semmi? " 
Ugyan mi is lehetne? Az ő történetüket a világ adja; a 2010 októberében történt Ajkai vörösiszap-katasztrófa, a 2011 év eleji West-Balkán tragédiája vagy a Teréz körúti robbantás. Nem próbálkoznak, nem kockáztatnak. A könyv közepén aztán megmoccan valami, a kis csapat elmegy egy prágai kiruccanásra. Jó lett volna, ha innen elindul egy nagyobb lendület, de a kis kitérő után minden megy tovább a maga sótlan sivárságában. A minden szenvedélyt nélkülöző semmi napjainak gyűjteménye a kötet. Összességében nem volt egy kellemes olvasás számomra. De pont a mássága miatt válik érdekessé. Szeifert Natália rendkívül  olvasmányos formában meríti bele olvasóját ebbe a sokunk számára elhatárolt világba. Szereplői rendkívül sokszínűek, de magányosak. Van ugyan egy érintkezési felületük, de ez valóban csak egy felület. Egy külső burok, amit jól betekernek a piálás palástjával, a kocsmai miliő komfortjával, de igazából egyik szereplő sem tárja fel magát. Talán már nem is képesek rá, vagy nem találkoztak még azzal a személlyel, aki kitárhatja feléjük a létezés egy másik, értelmesebb dimenzióját. A mindennapok cél nélküli túlélésén kívül léteznie kell valami másnak is, ami jó, ami viszi előre az embert, ami értelmet ad létezésének. Pók és Grafit ennek a reményének ad talán hangot a történet lezárásakor.
Sok hasonlóságot véltem felfedezni az írónő korábbi,  "Az altató szerekről" című regényével, ahol szintén  két szereplő áll az események középpontjában. Mindkét kötetnél megvan a váltott szemszögből történő ábrázolás, és a főhős életének egy egészen átható és beható ismertetése. Abban a történetben két nő a főszereplő, akik mindvégig csak majdnem találkoznak, és ez adott egy izzást a könyvnek. Pók és Grafit nemcsak majdnem találkoznak, hanem együtt laknak, de itt is várunk egyfajta igazi találkozást, egy megnyílást. Számomra teljesen megdöbbentő, hogyan írhat ilyen hitelesen egy nő ennek a két férfinek az érzéseiről, életéről. (Mi tagadás többször is beugrott Szendi Nóra könyve.)   Számos értékelést elolvastam, hogy lázadoznak-e a férfi olvasók, megvétózzák-e vajon a leírtakat, de eddig semmi.

Nekem mindenképp ebből a férfi szemszögből való ábrázolásból adott leckét a szerző. Nem mondanám, hogy érzéketlen emberekről van szó, csak valami egészen eltérő világszemléletről, valami nagyon másról, mint ami én vagyok. A kötet lezáró akkordja Leveles Laci története, ami mindvégig, mint egy feszes és fényes madzag ott húzódik a mélyben. Vele, az ő életével válik teljessé számomra a két férfi sztorija. Mindenképp egy korhű generációs regénnyel ajándékozott meg minket Szeifert Natália.

Hozott pontszám: 4/5

 Szeifert Natália
Fotó: Draskovics Adam 











1 megjegyzés:

  1. Így igaz, ahogy írtad: "mindennapok cél nélküli túlélésén kívül léteznie kell valami másnak is, ami jó, ami viszi előre az embert, ami értelmet ad létezésének." Pók és Grafit sem így kezdte, tuti voltak álmaik, vágyaik, de valamiért rögtön feladták... belefásultak-untak, vagy nem volt hozzá társ, aki húzza őket, akiért érdemes. A napi túlélés, cél nélkül tökéletes látlelet. Pazar férfiszemszög érzések és gondolatok - egy nő tollából. Tökéletes, az év egyik legjobbja szerintem.

    VálaszTörlés