2019. október 24., csütörtök

Espedal, Tomas - A természet ellen / A művészet ellen

Nem tudom, milyen ötlettől vezérelve, de előbb  A természet ellen, majd A művészet ellen című részt olvastam el a kötetből, melyben nem egymás után, hanem egymással szemben kezdődik a két "kisregény". Ezt azért fontos megjegyeznem, mert el tudom képzelni, hogy ha valaki a másik oldalról kezdi, akkor neki máshová helyeződik esetleg a hangsúly. Nekem így ez teljesen jó volt, sőt azt gondolom, jobban is esett, mintha ellentétesen  kezdtem volna. 

Rögtön korrigálnom is kell magamat, mert a kisregény kifejezés - bár a Typotex Kiadó  tette hozzá a könyv adatlapján-, mégsem állja meg teljes mértékeben a helyét, és inkább a jegyzetfüzet meghatározást használnám, ami a cím alatti megnevezésben található. Ez alapvető jellemzője a könyvnek, ezért tartom fontosnak ezt még az elején leszögezni.

A természet ellen  egyrészt szól egy íróról, kicsit a munkásságáról, leginkább az írói válságáról, családalapításáról, feleségéről és annak távozásáról, és sok-sok veszteségről. De helyet kap egy körülbelüli keretszerkezetben a középkori híres szerelmespár, Héloise és Abélard  kapcsolata. Az ő történetükből számomra legfontosabb momentum szintén a veszteség megélése volt. Amikor Héloise nagybátyja tudomást szerez a szerelmükről és annak gyümölcséről, elszakítja őket egymástól, csak a levelezés marad számukra életük végéig, s Abélardot megfosztja annak férfiasságától, a szó szoros értelmében. Mi más ez, ha nem a legnagyobb veszteség. Megfosztva a szerelmétől, a tisztelettől, a megbecsüléstől. Csak az élete marad meg, akárcsak a párhuzamban futó írónak, akinek lecsupaszodását követhetjük nyomon. Erre a blokkra inkább jellemző a kisregény jelleg, bár az utolsó fejezet tényleg csak töredékes jegyzeteket tartalmaz. Minden darabossága ellenére jól követhető az esemény, melynek nem is igazán a cselekmény jellege a fontos, hanem sokkal inkább az, ahogyan a szerző beenged  főszereplője legmélyebb rétegeibe. Minden alkalmazkodás, jellegvesztés felesleges, ha elhagy az, akit szeretsz. 

A művészet ellen fejezeteiben egy korábbi veszteségről van szó; az író és az anyja közti kapcsolat szakadásáról, hiányáról, illetve következményeiről. Ennek a történetnek viszont nem kerete van, hanem közepe. Úgy éreztem, hogy az egység magja, vagy szíve az a jelenet, amikor a főszereplő macskáját megtámadják a kutyák, és széttépik. A jelenet annyira megdöbbentőre sikeredett, hogy lehetetlenség bagatellizálni, és az egésztől függetlenül kezelni. Az író veszteségeinek esszenciális kivonata ez, aminek súlyát csak növeli, hogy neki kell megadni a kegyelemdöfést. A művészet ellen rész jóval töredezettebb, inkább jellemző rá a foszlányos visszaemlékezés, a lényegesnek tartott dolgok kiemelése, és egyfajta torzítás. No és mi lenne a lényeges, ha nem a boldogság, és annak meghatározása? A torzítás pont annak következményeként lép be, ahogy a boldogságot akarja  kicsit mániákusan befogni. De be kell vallanom, hogy ez engem egyáltalán nem is zavart. Tetszettek a hasonlatok, az önmagában való turkálás, a felbukkanó részletek. Talán  a férfinek az elesettsége, teszetoszasága, vértelensége volt az, ami segített, hogy be tudjam őt fogadni. A gyerekkori verekedések felemlegetése is ráerősített az ellenhatásra. Míg a végén minden a magány padján végződik. 

Tomas Espedal egy férfi íróvá válását mutatja be.  Az igényes  szépirodalmi szövegben való elmélyülés nagy élményt jelentett a számomra. Azt hiszem, pontosan az ilyen típusú könyvek jelentik az egyik legnagyobb örömet nekem,  amikor egy művész belső világában bóklászhatok, az ő érzékeléseinek folyamatát ismerhetem meg. 

Kicsit beragadtam Skandináviába, de még mindig élvezem.

Hozott pontszám: 5 

Tomas Espedal

"A szél a hálószoba ablakát tépázta. Azután eleredt az eső, a víz az üveget csapkodta. Egyszerre aludtunk el. Maga a csoda, hatalmas boldogság, amikor két szerelmes ugyanabban a másodpercben szenderedik el."

"Hogy egész nap azt a pillanatot vártam, amikor este lefekszünk? Egymás mellett feküdtünk az ágyban és olvastunk. Mindketten a saját példányunkat olvastuk a Knausgard- könyvekből, egyszerre kezdtük el és párhuzamosan olvastuk őket, egyszerre csak letette a könyvet, és rám nézett; olvastad ezt? Hogy merészeli, ez egészen hihetetlen, teljesen őrült a pasas, mondta."

 "És van valami a boldogságban, ami rátelepedik az ember szemére, egy vékony, észrevehetetlen hártya, átlátszó, mint a víz vagy az üveg, nem kellemetlen, nem, valami jó, finom hártya a szemen, amely elfátyolosítja a pillantást, elhomályosítja a szemet; nem láttam őt."

"És van valami a boldogságban, ami rátelepedik az ember testére. Egy új bőr, amely a régi fölé nő, egy finom, vékony viaszos bőr, amely megnyúlik, és pontosan illeszkedik a testhez: nem vettem észre, hogy is érzi magát való"




2 megjegyzés:

  1. Csodás összefoglaló ismét! Én ebbe kissé "belehaltam", ezért is nem írtam róla... túl személyesen, mélyen érintett.

    VálaszTörlés
  2. Teljesen megértem. Olyan apró, hétköznapi dolgok is felszínre kerülnek benne, ahol könnyen találva érzi magát az ember. És hát férfi szemszög, ez sem túl gyakori nézőpont a témában

    VálaszTörlés