2019. október 2., szerda

Unger, Arlene K. - Nyugalom

50 Mindfulness és relaxációs gyakorlat a stresszkezelés érdekében

Háromszor mentem vissza a könyvesboltba, mire elhatároztam, hogy mégis megveszem ezt a könyvet. Ahogy azt már többször említettem, nem gyűjtök könyveket, csak azt veszem meg, amire igazán szükségem van, vagy kölcsön akarom adni. Egy hónap évődés után sikerült is dűlőre vinnem a dolgot, és nem bántam meg. 

A puha táblás, kis alakú könyv igazán tenyérbesimuló. Színes, de ugyanakkor kellemes, pasztell színű fedlapja alapján tipikusan olyan könyv, amin megakad a tekintetem. A borítón viszont ott van a "mindfulness" kifejezés, ami sajnos mára kiüresedett számomra, és mi tagadás, bekapcsol egy riasztót nálam. Aztán belelapoztam, és az egyszerű, lélegzetelállító fotók úgy rabul ejtettek, hogy visszamentem miatta másodszorra is a boltba. Akkor már a külcsínen is igyekeztem túltenni magam, és olvastam is belőle. Rájöttem, hogy "hékás, ezen én már jócskán túl vagyok, nem kell ez nekem". El is határoztam, hogy inkább megírom a magam nyugalom könyvét, ott, ahol tartok. De az egyik olvasott rész miatt mindig visszaugráltak a gondolataim, és a folytatást már tudjuk. 

Felejtsük el az angol kifejezést az alcímből, maradjon csak relaxációs gyakorlatok a stresszkezelés érdekében!

"Mindannyian boldogok és nyugodtak szeretnénk lenni...de csak néhányunknak sikerül. Az igazság az, hogy nem vagyunk felkészülve a 21. századra: túl gyors, túl zsúfolt, túl pörgős. És minél stresszesebben élünk, annál nehezebb megtalálnunk azokat a nyugodt pillanatokat, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy jól legyünk:"

A könyv bevezetője ezzel a velős, mindent summázó bekezdéssel indul. Aztán igyekszik megválaszolni, hogy mit is jelenthet a nyugalom, miért fontos, mik az ellenségei? Majd bemutatja nagyon röviden a könyvben alkalmazott három módszert, az emocionális agytornát, a kognitív viselkedésterápiát és a mindfulness alapú stresszcsökkentést. Mielőtt belevágnánk a stresszcsökkentésbe, azért egy röpke gondolat erejéig gondoljuk át azt is, hogy  a kis stressz jótékonyan hat a teljesítményünkre. 

A kötetben ezután ötven gyakorlat következik, melyekkel lehet, hogy találkoztunk is már, de az a két oldal, amit Arlene Unger szán egy-egy gondolat kidolgozásának, az pont az a mélység és tartalom, ami elég elindulni, vagy éppenséggel, pont megfelelő egy adott napra. 
Öt nagyobb téma köré csoportosulnak a gyakorlatok: A mindennapok, a Legyünk jók magunkhoz, az Oázis a munkában, Az ellenálló elme és a Nyugodt kapcsolatok .

Itt van például A mindennapok fejezetből a kávé illata gyakorlat. A háromsoros bevezető után egy csodás kép következik, ami önmagában is elénk varázsolja az ital illatát. Majd a másik oldalon négy rövid, egymásra épülő feladat segít, hogy elsajátíthassuk a kezdetben felvázolt feladatot. A lap oldalán pedig arra kapunk tanácsot, hogy mikor alkalmazhatjuk a gyakorlatot? Mondanom sem kell, hogy egyáltalán nem -a sokunk kedvence-, a kávé pompás illatáról szól a feladat, lehetne szó itt a jácintról is, de a mindennapokban ez az az a kellemes, jellegzetes illat, amit legkönnyebben megtapasztalhatunk. 

Az ötven gyakorlat címei közül kiemelnék néhányat, ami személy szerint nekem sokat jelentett. Ez nem jelenti azt, hogy ezek a legjobb feladatok, csupán azt, hogy számomra ezeknek volt a legnagyobb hozadéka. 


Lepkeelme - segít vizualizálni, hogy egyetlen feladatot végezzünk egyszerre.
Rugalmas gondolatok - melyben a zavaró gondolatainkat befőttesguminak kell látnunk.
Aludjunk, mint egy baba - ezt a feladatot évek óta gyakorlom, másként kezdtem, de ez az alapja.
Vulkánszív - amit akkor használhatunk, ha visszautasítástól szenvedünk, és törődésre van szükségünk.

Az ötven napi gyakorlat között megbújik extra tanács, táblázat, és színezők is.
A feladatok elvégzése természetesen nem kötelező, de érdemes rászánni pár napot, esetenként hetet, amíg elsajátítunk egy-egy készséget. Én bátran mondom, hogy nevelői célzattal is érdemes beleásni magunkat a témába. Hasznos lehet ahhoz, hogyan nyugtassuk le diákjainkat, gyermekeinket.
A könyv tipikus éjjeliszekrény kategóriás kötet, akár évek múlva is képes újra felrázni minket, emlékeztetni arra, hogyan tehetnénk teljesebbé, nyugodtabbá életünket. 

Nagyon ízléses kiadvány, bátran ajánlom akár ajándéknak is!

Hozott pontszám: 5








"Dr. Arlene K. Unger több mint húszéves szakmai tapasztalattal rendelkezik a klinikai pszichológia területén. A legkülönbözőbb módszereket alkalmazza páciensein, egyebek mellett a kognitív viselkedésterápia és a mindfulness alapú stresszcsökkentés elismert szakembere, aki publikál is ezekben a témákban. Saját rendelőjében és a világhálón is nyújt pszichológiai tanácsadást felnőtteknek éppúgy, mint gyerekeknek."






3 megjegyzés:

  1. Szuper! kíváncsi lettem, ez hasznos lehet valóban.

    VálaszTörlés
  2. Tudod:
    "Ahogy azt már többször említettem, nem gyűjtök könyveket, csak azt veszem meg, amire igazán szükségem van, vagy kölcsön akarom adni."

    VálaszTörlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés