2019. november 22., péntek

Hankiss János - Hajnali három (részlet)



„Apa és mérnök fia a padláson rendezkedett; a fiú nősült, együtt szelektálták a régi holmikat.
Egyszerre megakadt a lázas selejtezés, a fiú kikapta apja kezéből az ócska iskolatáskát.
Lázasan kotorászott a poros bőrtáskában, és egyszerre előhúzott valami felismerhetetlen maszatot.
– Megvan!
Az apa értetlenül bámult az alaktalan gombócra.
– A csokoládé – mondta a fiú, mintha azt mondaná; „A régóta keresett medalion.”
– Ez?
– Nem emlékszel rá? A mentőövem.
És akkor hirtelen beugrott.
10 éves kisfia akkoriban mintha elvesztette volna csodálatos kiegyensúlyozottságát. Többször szorongott, hangosan szidta a tantárgyakat, nem találta a helyét. Iskolakezdés után voltak, az ötödik állítólag nehezebb osztály. Az apja maga is visszaemlékezett, a páratlan évfolyamokat mindig is rosszabbnak tartották. A gyerek eddig sohasem félt az óráktól, most idegesen csomagolt, kapkodott, korábban fölébredt, éjszaka forgolódott.
A szülők összedugták a fejüket, az anya firtatni próbálta az új osztályfőnököt, egy pedáns, komoly és józan tanárnőt, de ott sem tudott meg semmit.
Az apa a vasárnapi hegyi túrán a szót az iskolára terelte, a gyerek élénken beszélt, énekről és matekról volt szó, meg a csoportelméletről, amiről az apa azt sem tudta, mire való, s talán csodálkozott is rajta, hogyan jutott el ő maga elfogadható posztjára enélkül. Aztán a torna, ahol a tanár a fenekükre csap, ha nem másznak elég gyorsan, és a környezet, amelyben a kristályok egyáltalán nem érdeklik őt.
Nagyokat szippantottak a fenyőszagból, elhatározták, hogy többször kiszaladnak ide, mert itt olyan nyugalom van.
De a vasárnap esti pakolásnál megint előjöttek egy kis élet akadályai, s ekkor az apának valami eszébe jutott; a városban járva egy butikban külföldi csokoládéra bukkant, s noha borsos ára volt, vett egyet, hogy azonnal megegye. De aztán arra gondolt, minek dobálja magába ilyen éhesen és főleg ebben a dühödt állapotban (mert hiszen az éhség dühössé is tehet), s eltette magának.
Most előkereste és a gyerek szobájába vitte:
– Huha! –ágaskodott fel ágyában a gyerek. –De már fogat mostam.
– Sebaj, úgyse mostanra szól.
– Akkor hát?
– Nézd csak: beleteszem a táskád jobb első rekeszébe. Ez arra van, hogy amikor a legrosszabb neked, akkor edd meg, de gyorsan.
A gyerek felült, és egyszerre éberré vált:
– Na, várj csak. Hogy értsem a legrosszabbat?
– Hát amikor félsz valamitől. Vagy nagyon dühös vagy.
– Mondjuk az énem nem sikerül? Vagy a dolgozat?
Az apa komolyan fogalmazgatta:
– Amikor úgy érzed, most aztán, most aztán…
– Szóval úgy érted…na, várjunk csak, ezt pontosan meg kell határozni (ezt a hivatalos szót használta).
– Nos: végső esetben, azt hiszem, ez a lényeg.
– Értem, szóval előbb próbálom húzni az időt?
– Igen. Végiggondolod, ez-e a legnehezebb pillanat vajon?
– És ha nem, nem eszem meg.
– Így van. De ha úgy érzed, most aztán nem megy másképp, vagy „most elég”, vagy…
– Várj csak! – csapott bele a gyerek. – „Most aztán betelt a pohár?”
– Ez az! De még ki nem csordult, Mielőtt kicsordul…
– Értem, apu. Meglesz.
Apa és nagyfia egymásra néz, elnevetik magukat.
– Tudod – mondja a fiú –, hogy milyen sokat jelentett?
– Gondolom, sokszor odanyúltál.
– Igen. De aztán úgy éreztem, még nem a legutolsó pillanat. Még ráér. És ezután olyan nyugalom jött rám, hogy ettől fogva soha semmit se féltem.”

Karc

9 megjegyzés:

  1. Aha, a "legutolsó pillanat"!
    {{"- A „tuingi-cevn” csak egy ostoba gyerekes dolog - felelte meggyötörve. - Egy régi varázsige. Kiskori csökevény. Azt hittem, már a múlté…
    - Varázsige? - kérdezte Dédé őszinte érdeklődéssel.
    - Kiscsoportos koromban találtam ki magamnak. A fejembe vettem - a szüleim szerint Akaromka, így neveztek régen, folyton minden lehetetlenséget a fejébe vett -, hogy le kell ugranom az óvodalépcső legfelső fokáról. Ha törik, ha szakad, érted?
    Dédé bólintott. Jól ismerte az érzést.
    - A hatodikról még viszonylag simán ment, de az utolsónál, a hetediknél totál begyulladtam - vallotta meg Ármin. - Sosem felejtem el, ahogy ott tipródok a lépcső tetején, éppen kiözönlenek az udvarra a középsősök, a nagycsoportosok. Nagyon ciki volt. Majd elsüllyedtem szégyenemben, amikor egyszer csak felkiáltottam, hallottam, ahogy kiabálom: „tuingi-cevn” és leugrottam. Onnantól kezdve, ha nem volt merszem valamihez, mindent feltettem egy lapra és a varázsigémmel legyőztem a félelmemet arra az egyetlen pillanatra, ami a hőstett - mérhetetlen öngúnnyal ejtette ki: „hőstett” - véghezviteléhez kellett.
    Elmosolyodott. Felbukkant benne a jelenet, ahogy az óvónők összeszidják, de a nagyok, a nála két fejjel nagyobb nagyok elismerően füttyögnek és Wolfi - aki akkor még nem volt a barátja, csak a rettegett Vérfarkas, az ovi rossza -, mint a bokszversenyeken a győztesnek, magasba emeli jobb karját. Így kezdődött a barátságuk. Most is érezte, amit akkor érzett. A határtalan büszkeséget.
    - Persze csak nagyon ritkán vetem be - folytatta elmélkedését, látva, hogy Dédé figyelme töretlen -, nehogy kimerüljön a varázsereje. De jól kell ám időzíteni, mert a „tuingi-cevn” is csupán arra az egyetlenegy pillanatra képes legyőzni a félelmet! - Itt elmorfondírozott, hogy lám, most is jelen időben beszél, de őszinteségi rohamában - ekkor értette meg, mit is jelent az őszinteségi roham - nem érdekelte. Mindent meg akart osztani Dédével.
    - A félelem kegyetlenül erős valami, de én le tudom győzni. Csak pontosnak kell lennem. Halálpontosnak. Akkor elég az egy pillanat, eddig legalábbis mindig elég volt. Figyelj, bebizonyítom! - ugrott talpra s a szemközt hatalmasodó két maga magasságú irdatlan szellemszobor előtt termett, majd pár pillanatnyi koncentrálás után: „tuingi-cevn”, és hipp-hopp, köddé vált."}}
    Nekem az a könyv megvan valahol! Ez lesz a következő olvasmányom, kedvet kaptam nagyon.

    VálaszTörlés
  2. Szabó Magda A pillanat könyvének ez a sarokköve. Mikor hívjuk Eszkiesz istennőt. Mikor kiáltjuk el nevét?
    Fantasztikus mindhárom jelenet, köszönöm, hogy beidézted az Örökséget!

    VálaszTörlés
  3. Kopogtatásnak veszem, hogy jöjjék el hozzám _A pillanat_ pillanata.

    VálaszTörlés
  4. Nem fogod elhinni, Annamarie, én sem hiszem el, reggel nem halogattam tovább, hogy megkeressem a Hankiss-könyvemet. Emlékeztem a kék borítójára, sejtettem nagyjából hol lehet, vagyis hol lehetett a festés előtt. Előkaptam a telefont, minden könyvet a hátsó sorokból lefényképeztem, hogy egyszer majd felvigyem a könyvtáramat a Molyra. A vörösfenyőgerendák repedéseiből próbáltam megállapítani, hol lehet, hiába. A magyarok között, ennyi volt biztos. Elővettem egy széket, a létrához nem volt kedvem, és amit fölértem róla, azzal a polccal kezdtem. Akkor még fel sem tűnt, hogy ez a Szabó Magda-polc. Nem volt ott a könyv, ahol a fényképen, de azért kettesével kibuktattam a Szabó Magdákat, és megtaláltam a kékemet, úgy beszorult egy Konrád György és egy Csoóri Sándor közé, hogy alig tudtam kipréselni, kezemben két Szabó Magdával. Mikor visszahelyeztem ezeket, vettem észre: a "Hajnali három / Habfürdő" az "A pillanat" mögött bújt meg, pontosan mögötte, nem a Konrád és nem a Csoóri mögött. Ez a mai nap, hú, sci-fisen indult! Mi lesz még?
    Ui.: Képzeld, úgy örülök, azért nem emlékeztem a könyvszövegre, mert még nem olvastam, csak majd most, hogy Annamarie mindent összeirkált róla (nekem).

    VálaszTörlés
  5. Micsoda dolgok... szóhoz sem jutok. Hajnali három A pillanat mögött.
    Lehet, hogy az életünk tele van ilyennel, csak úgy loholunk, hogy nem látjuk meg? Hogy bevágtuk a lélek spalettáit?
    Benne vagy egy játékban?
    Nyisd ki a jönyvet az 57 oldalon! Kezd el olvasni onnan, hogy "Reggeli hajsza..."és olvasd el a 60 oldal tetején lévő két sorig.
    Ezt ma reggel olvastam, ébredés után, még az ágyban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ok, majd ha nem zavar a család. Sőt, inkább én is ébredés után, holnap. Szeretek játszani.

      Törlés
    2. Jó volt a hajnali olvasás. Most futok, 30-kor ébresztenem kell Domi(ká)t! Jó reggelt, Kökény!

      Törlés
    3. Domi már el is ment 6-kor, negyedórával előbb befújni. Nyert ma negyed órát, jobb helyet talál majd a suliban folyosónál, öltözőnél..., hála nekünk. "Anya, ma egyébként fél 6-kor keltettél háromnegyed helyett!"...

      Törlés
  6. Nem lesz baj, működik így is a könyv!
    Sőt, így kéne működnie.

    VálaszTörlés